Dentist Cluj - Boala Parodontală

Boala Parodontală

Ce este boala parodontală ?

Boala parodontală este o afecțiune cronică care are drept cauză flora microbiană din cavitatea orală. Aceasta afectează structurile care mențin dintele pe arcadă: gingia, ligamentul parodontal și osul alveolar.

Primul semn al apariției unei boli parodontale este și prima fază a bolii - și este reprezentată de inflamația gingiei, care devine roșie-violacee și sângerândă la periaj sau masticație.

par01

De asemenea poate fi însoțită de prurit și senzație de tensiune. Netratată, aceasta evoluează către structurile profunde, situația devenind mai complicată.

Evoluție: treptat, gingia împreună cu suportul osos "se retrag", rădăcinile dinților devenind vizibile, iar dinții încep să prezinte un anumit grad de mobilitate. În ultima fază a bolii parodontale, dinții sunt expulzati spontan de pe arcadă fără a avea vreo altă afecțiune (ex. carie dentară).

parodonto

Evoluția bolii este întreținută de acțiunea unor factori favorizanți:

• Igiena orodentară necorespunzătoare
  • Tartrul
  • Fumatul
  • Probleme de ocluzie
  • Prezența unor factori retentivi la nivelul dinților (ex. carii netratate)
  • Anumite boli generale (ex. diabetul zaharat)
  • Stări fiziologice precum pubertatea, sarcina
  • Stresul psihoemoțional

Rolul tartrului în producerea bolii parodontale

Tartrul dentar reprezintă un complex organo-mineral aderent de suprafața dentară sau de celelalte structuri solide din cavitatea orală, precum lucrări protetice, aparate ortodontice și este rezultatul mineralizării plăcii bacteriene.

tartur

În funcție de zona în care este prezent tartrul, supra sau subgingival, compoziția acestuia diferă.
Suprafața tartrului este rugoasă și acoperită de un strat de placă bacteriană nemineralizată, ce diferă în zona supra și subgingivală.

Localizări preferențiale ale tartrului:

• suprafața linguală a incisivilor inferiori
  • suprafața vestibulară a molarilor superiori
  • suprafața ocluzală a dinților laterali lipsiți de antagoniști, cu o autocurățire și curățire artificială deficitare.

În timp, consistența și aderența tartrului supragingival cresc, iar culoarea virează spre maroniu-negru, prin impregnarea cu pigmenți din alimente sau de hidrocarburi și nicotină la fumători.

Tratament

În cadrul tratamentului bolii parodontale, profilaxia joacă un rol esențial. Măsurile profilactice se adreseaza factorilor determinanți și favorizanți ai bolii:

• O bună igienă orodentară
  • Detartraj periodic urmat de periaj professional și air flow
  • Tratamentul la timp al afecțiunilor dentare
  • Echilibrarea bolilor generale printr-o medicație corectă
  • Reducerea sau abandonarea fumatului
  • Un regim de viață echilibrat

Dacă boala s-a instalat deja, măsurile profilactice trebuie însoțite de tratamente stomatologice specifice efectuate de personal calificat:

• Aplicații locale cu substanțe antibiotice și antiinflamatorii
  • Tratament antibiotic pe cale generală
  • Cauterizări chimice cu OTC